Lars Busk Sørensen: Salmer til vor tid. Unitas
2014, 273 sider.
Holger Lissner. Sangene synger i os. Salmer og sange. Unitas 2014, 284 sider.
Kunstnere laver
retrospektive udstillinger, musikere opsamlings cd’er. Disse to gamle mastodont
digtere af salmer i klassisk form, er i deres livsaften tilgodeset med prægtige,
digre værker i stift bind; bøgerne indledes med fremragende, ikke for lange
forfatterforord, og afsluttes med alskens oversigter over versemål,
komponister, kirkeårsplacering osv. Lissner tilknytter endog bagerst en info om
hver enkelt af sine 99 her bragte såkaldte salmer og sange.
Begge nulevende digtere har været flittige
og vedholdende som få, og kan deres kram. Noget af det mest nærliggende at sige
om dem er, at de får digtningen til at lyde fuldstændig enkel og selvfølgelig;
og at de kan forvalte store temaer med stram hånd. Som om stoffet bøjer sig
villigt i deres hånd og ånd. Når man læser husflidsdigtere, kan man tydeligt se
forskel.
Læreren Lars Busk Sørensen startede først
sent med at smede vers, her er dog 158 salmer med, ud af hans over 200 salmer
store produktion. Præsten Holger Lissner har været længere undervejs. Begge er
godt repræsenteret i salmebogen.
Salmerne er heldigvis grupperet efter temaer
såsom morgen/aften, påske, Guds omsorg, troens forår. Og af alskens kristelige
begreber er der rigtig mange, frelse, kærlighed, tilgivelse osv. Når så de rette folk kommer til, er formuleringskraften
stor: Lissner: Trøst dem der forfærdes, ryst dem, der forhærdes – Hans advent
gør krybben til trone. Busk: Kærlighedsrummet, evighed krummet ind i vort liv –
Du elsker os, men enkeltvis.
Til en salme hører en god melodi, hvis den
skal blive fælleseje. Mange komponister har ydet fine bidrag. Alle melodier er bragt
med noder og becifringer (Busk) eller desuden endog i fuld udskrevet sats
(Lissner). De fleste er hos Busk af rytmiske komponister som Egmose, Brinch og
Lindgren. Lissner har flere klassiske
melodier som fx af Gullichsen, Mads Høck – og Lissner himself.
Separate salmeudgivelser er nok for et
fåtal, men disse kan så glæde sig over dem i deres privatsfære eller forsøge at
krydre menighedslivet med gode indspark.
Jorden som et mis- og overforbrugt sted vi
bør forvalte og passe godt på, er sammen med forundringen over galakse-skabernes
Gud og den Gudsskabte kærligheds primat overfor (magt)misbrug, temaer jeg i
hans smidige og lette sprogbrug hæftede mig mest ved hos Busk Sørensen. Men jeg
savner evighedshåbet? Har han intet?
Bruger han overhovedet ordet Frelse? Findes
der i øvrigt salmedigtere der taler mere
med Gud end ham? Utrolig mange er i så henseende nemlig hans Du’er. ”Du
som…osv”.
Lissners evighedshåb er meget tydeligt,
sammen med en mere klassisk teologi og en stor koncentration af emner og temaer
– ofte inden for den enkelte salme. Mennesket i livets bølgedale af angst,
skyld, død og svigt er set i relation til Guds tilgivelse og oprejsning ganske
meget betonet.
Jorden og dens Gudsskabte landskaber er hos
begge mere til stede end i tidligere tids salmer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar