Hans Anker Jørgensen og Caroline Borello Lerche
Du siger det med blomster
Jazz- og
popsalmer
Unitas
Forlag
2013
Hans Anker Jørgensen kan gøre enhver tung
tekst let at gå til. Med et ordvalg så lige ud af landevejen, som sagde det
næsten sig selv. Men det ligefremme og naturlige er det sværeste at lave. Når
rimsmeden (hans eget udtryk) i de 24 salmer tager alvorlige samfunds problemer
og teologisk stof under bearbejdning, skal man lige læse næste og næste vers
med. Stoffet fænger. Taknemmelighed for alt det Gudgivne (”For kroppens fryd og
livets bud må jeg hver morgen takke Gud”) og Gudsskabte (”hvor er her smukt, må
hjertet synge på sin flugt, på vandretur i mark og lund, i bil en rosa
aftenstund”) går hånd i hånd med bekymringen for vores svigtende ansvarlighed af
samme og omsorgen for den svage (”Vi fik givet denne perle (=jorden) med dens
luft og vand og muld til at mætte sultne maver og til at folde evner ud”).
Finurlighed (”Har du lys i pæren: Gud er
lysets kilde! Giv Gud alene æren”) og et uhøjtideligt samtids dansk ordvalg er en af Hans Ankers
specialiteter, der gør salmerne velgørende morsomme at synge. (”Syng i
evighedens kor forskere fra CERN og Darwin, Ørsted og Niels Bohr”).
Der er megen Jesus i salmerne, nogle i mere
genkendelige gevandter (”Han gør sig selv til brød og vin, til evig
hjertemedicin mod synden og mod døden”), men ofte i fornyende klæder (”Jesus
selv er Guds replik imod frygtens retorik”). Og nogle salmer bruger Hans Ankers
ny opfundne såkaldte bim-bam-bum rim, hvor ”bringer” fx kan rime på ”fanger”.
24 såkaldte jazz- og popsalmer, de fleste
tekster nye, en håndfuld gamle eller ny bearbejdede, men alle med nye
velfungerende visemelodier i fuldt udskrevet klaversats samt becifringer af
Caroline Borello Lerche. Og 15 af dem indspillet på medfølgende cd af diverse
sangere og gode musikere, bl.a. Poul Dissing. De 5 forskellige sangere – foruden
Ramløse og Annisse børne- og ungdomskor, fortolker stærkt og fint de
forskellige genrer, blues, jazz, vise, pop, som
melodikomponisten har lagt sig efter. Melodien skal for hende være ”lige
til”, evt. gå nye veje og overraske lidt. De sangbare og ligefremme melodier
til trods demonstrerer solisternes udførsel dog samtidig en generel problematik
ved rytmiske salmer: Genren lægger op til og er nærmest defineret ved friheder,
som den stramt noterede melodi og fællessang ikke kan honorere. Her må man synge
mere uniformt.
Særdeles informative for- og efterord mm.,
det hele pakket ind i et lækkert layout og i et stort stift bind, byder på
mulighed for mange stunders fordybelse.
I ordvalg og teologi ligger salmerne langt
fra de inderlige, intime lovsange fra fx højrefløjens unge.
Der er en vis distance i det
teologiske ordvalg, så teksterne aldrig bliver flæbende eller sentimentale, men
efter min mening også med en afsvækkelse af det fulde evangelium til følge.
Måske kan en nutidig salme med mere
klassisk teologi end der er i disse, vanskeligt af hjertet synges af alle. Står
mere begrebstung bibelsk terminologi i vejen for budskabet? Er det mere på sin
plads med Hans Ankers let fordøjelige vers, der til tider er på grænsen til det
afværgende pjagtagtige, som for en almen dansker glider let og ubesværet ned: ”Du
milde, mægtige mirakelmager” eller ”Du som er i himlen! Lad din vilje ske! Lad
os bringe glæde! Lad os se dig le!”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar