Kasper Støvring og
Thomas Kluge
Det moderne er fortid
Kunst og kultur i en krisetid
Eksistensen 2024, 159 sider
”Det
moderne er fortid” er en fremragende bog. Mig bekendt er der ikke nogen dansk
bog overhovedet, og da slet ikke på et så intellektuelt højt niveau, der i
kristent perspektiv problematiserer og sætter den moderne tids antikristelige
kunstsyn under debat.
Under læsningen var jeg nødt til konstant at strege under og gøre bemærkninger
i marginen pga. de mange stærke, modige og modgivende udsagn. Der er vægtige,
gode, opbyggelige og klarende tanker i massevis, samtidig med at bogen er
skarpt opdelt i en kritisk og en opbyggelig del. Kasper Støvring foretager et
frontalt opgør med den gudløse kulturradikale moderne kunst, som han mener de
herskende kunstinstitutioner står for, forstået som at de statsanerkendte
kunstakademier sidder på magten i den måde de docerer på. De store moderne
kunstmuseer, kunstanmeldere og dem der bevilliger penge til køb af kunst, er
deres ”medsammensvorne”.
Her kommer Thomas Kluge ind i billedet som en modpol til disse, som en der er
dybt rodfæstet i traditionen, i modsætning til den herskende kunstinstitution,
der fornægter denne, og revolterer mod alle de værdier som kristendommen står
for, idet modernismen gør oprør mod fx kernefamilien, kønsidentiteten, det gode
og skønne, og sætter et fritsvævende ideal i stedet, der ikke grunder sig i
andet end ikke at være grundet i værdier. Der er for dem ikke noget af blivende
og standende værdi. Støvring formulerer det kritisk sådan her: ”…modernismen
skal være farlig, provokerende, eksperimenterende, grænseoverskridende, og den
skal rive ned.” Thomas Kluge definerer derimod sig selv med sit motto som en
der er bundet af formen, men fri i indholdet, i modsætning til meget af den
kunst der er rundet af kunstinstitutionerne, og som Støvring karakteriserer som
værende fri af formen men bundet i indholdet.
Bogen er blevet til på baggrund af mange samtaler Kasper Støvring igennem årene
har ført med Thomas Kluge. Man må tro Støvrings utallige referencer til, hvad
Kluge mener og hans holdninger og praksis er, for Kluge kommer ikke selv
direkte til orde en eneste gang. Kluge har fx kort sagt i sin
renæssanceagtige stil (med bl.a. Rembrandt som forbillede) med en næsten
fotografisk gengivelse af sine mange forskellige symbolsk ladede motiver af fx
kirke, slot, dyr, religiøse emner og portrætter, bl.a. også malet diverse
malerier til kongehuset. Ingen af dem hænger karakteristisk nok på museer
(kunstinstitutionernes ”templer”), men, som alle Kluges andre malerier, i
kirker, børsen, kongehusets gemakker, en skole o.lign.
Er det ikke det rene epigoneri, når Kluge maler i renæssancestil? Nej, for han
fornyer traditionen med fx i sine værker at sætte moderne mennesker ind i deres
egne miljøer, lige som han ikke omgíver religiøst afbildede personer med fx
glorie om hovedet. Han gengiver således heller ikke dronning Margrethe som en
fejlfri idealskikkelse, men med et realistisk ”fejlbehængt” ansigt, der fik
hende til engang at sige om et Kluge portræt af hende, at det lignede en der
spiser børn til morgenmad. Og den næsten fotografiske gengivelse er andet end
fotografi, men præget af en organisk fremstilling og vægter og betoner
personlige karakteristika ved den portrætterede.
Men i den værdiernes store krise som vi står i, der angår samfundslivet i alle
aspekter, vil Kluge/Støvring revitalisere forfaldskulturen med skøn kunst – det
skønne er attråværdigt, og ikke noget man med kunstinstitutionerne skal
negligere, lige som disse også tager afstand fra portrætmaleri og figurativ
kunst – alt til fordel for avantgarde, koncept- og installationskunst. (I
konceptkunsten er hensigten vigtigere end (hånd)værkets udførelse.)
Vi skal både i kunst og samfunds- og åndsliv besinde os på vore egne vigtige
(nationale) værdier, udsprunget af kristendommen, og sætte ind med en
revitalisering, en genoplivning. Sætte den figurative kunst i højsædet, båret
af godt håndværk. Og kunsten bør ligefrem tillægges betydning som åndelig
vejviser i denne værdiernes forfalds- og krisetid, gerne med brug af mytisk og
symbolsk stof fra traditionen. Denne skal vi vende tilbage til og ikke forkaste
som ”kunstinstitutionen” gør.
Bogen er gennemillustreret (udelukkende) med Kluges malerier, som Støvring
uafbrudt bringer fantastisk gode og sine steder meget udførlige analyser af.
Jeg måtte læse den inholdsmættede bog to gange, for at få størst udbytte, og
har i anmeldelsen kun fået en brøkdel med af hans mangefacetterede
fremstilling. Opgøret med den herskende kunstinstitution berører ikke alle
kunstudøvere, men dem der bredt sagt udøver magten. For der findes en gigantisk
underskov af (os) udøvende kunstnere, som ikke rammes af denne kategori, og
som, igen bredt sagt, bare maler – med gode intentioner om det ene og andet, og
bårne af gode værdier. Derfor er det svært præcis at sige, hvad det så er man
med forfatterens model skal stræbe efter. Enhver må vurdere sin egen indsats og
sit værdigrundlag, og i konstant bøn om at være fyldt af Guds gode ånd, der
gerne udruster, lade sig lede af denne.
Bogen kunne nok være strammet en smule op, idet der er rigeligt med
gen-formuleringer. Støvrings navn burde også nok have stået først, men med
Kluge som ”anfører” fanger den måske lettere på en bibliotekshylde. Det er en
bog vi har manglet utrolig meget, hvilket nok skyldes, at det er et svært emne
at takle i alle dets aspekter. Men Støvrings (og Kluges) bog vil komme til at
stå som en suveræn og inspirerende grundbog udi en kristen værdibaseret
kunstæstetik.
Erik Linow
Ingen kommentarer:
Send en kommentar